ONS PEDAGOGISCH
PROJECT
MISSIE
VTI Oostende is een school met een oriënterende en observerende eerste graad en een STEM-bovenbouw. We leiden jongeren op tot zelfstandige en bekwame mensen in hun vakgebied. We leren hen in team werken en verantwoordelijkheid opnemen. Naast een degelijke vakinhoudelijke opleiding krijgen leerlingen een kwaliteitsvolle algemene vorming.
We werken in al onze opleidingen vanuit de STEM-didactiek (teamwerk, probleemoplossend denken, systeemdenken, theorie als ‘tool’). We hebben oog voor de constante vernieuwingen in de technologische wereld en willen onze leerlingen daarvoor ook warm maken. Onze slagzin is niet voor niets SAMEN INNOVEREN.
WAARDEN
Kwaliteit
VTI Oostende is een warme, technische school met arbeidsmarktgerichte-, dubbele- en doorstroomfinaliteit. Het VTI werkt hiervoor nauw samen met de industrie door bedrijfsbezoeken en opleidingen, blok- en dagstages, als ook internationale stagemogelijkheden via Erasmus+. We gaan voor kwaliteitsvol onderwijs. We onderscheiden ons door innoverend onderwijs dat bouwt op de kracht van traditie.
Respect
Als open katholieke dialoogschool respecteert het VTI de eigenheid van alle leerlingen. We zijn ons bewust van de unieke waarde van elke jongere en elke medewerker, waarbij we diversiteit als een rijkdom zien. Elkaar ontmoeten is verrijkend. Samen bouwen we aan een school waar iedereen zich thuis voelt. Iedereen telt. We leren van elkaar en respect is daarbij een kernwoord. We verwachten in het VTI een respectvolle houding tegenover elkaar, derden en materiaal.
Samenhorigheid
We vormen samen one team. In het VTI ‘wonen’ er 4 ‘gezinnen’ (voltijds onderwijs, duaal leren, OKAN en OV4 type 9). Het VTI streeft naar een samenhorigheid tussen de 4 gezinnen waarbij het geheel meer is dan de som der delen. We gaan voor synergie: 1+1+1+1 = 5.
We zijn bruggenbouwers en zetten hierbij volop in op verbinding. Alle kansen om samen te werken met collega’s, ouders, andere scholen en externe partners grijpen we aan. Samen zijn we sterker. Voor het VTI zijn samenkomen en ontmoeten geen holle woorden, maar een krachtig uitgangspunt. Verbondenheid draagt het VTI hoog in het vaandel. We onthalen nieuwe leerlingen en collega’s warm. Het VTI zet volop in op de betrokkenheid van ouder en kind. De ondersteuning van een brugfiguur is hierbij een meerwaarde. De driehoek leerling – ouder – school vormt de basis voor het leer- en zorgproces van de leerling.
VISIE
SAMEN SLAGEN
VTI Oostende bouwt aan een warm schoolklimaat. We laten talenten ontluiken met het oog op het brengen van meerwaarde in de samenleving.
In onze organisatie komen de leerlingen op de eerste plaats: de school is voor hen een plaats waar ze thuis kunnen komen. We leren hen in team werken en dagen hen uit om hun grenzen te verleggen.
Op die manier willen we de baseline SAMEN SLAGEN waar maken, zowel voor leerlingen als voor het schoolteam.