Halfweg september is Leen Van Craesbeek gestart als nieuwe coördinator van het Centrum Leren en Werken Oostende.
De nieuwe coördinator heeft al heel wat ervaring in het onderwijsveld achter de rug. “In de hogeschool VIVES was ik docent bij de lerarenopleiding. De jongste vijf jaar werd dit aangevuld met de functie opleidingshoofd. Daar hoorde ook een luik internationalisering bij. Dit komt neer op de uitwisseling met studenten van zowel landen uit Europa als landen uit andere continenten. Toch was het Centrum Leren en Werken Oostende bij mij een figuurlijke blinde vlek. Gelukkig hebben de personeelsleden van het CLW me meteen wegwijs gemaakt, waardoor ik me snel thuis mocht voelen. De leerkrachten reageren enthousiast op de nieuwe wind die door het CLW waait.”
Uitgebreid opleidingsaanbod
“Ook mij spreekt de weekindeling binnen het Centrum Leren en Werken erg aan. Onze leerlingen krijgen één dag les algemene vakken op school. Een tweede dag krijgen ze beroepsgerichte vorming. Gezien ons uitgebreid opleidingsaanbod zijn deze sectoren erg divers: horeca, bouw, verkoop, zorg, garage en polyvalent onderhoudswerker gebouwen. Drie dagen per week zijn de leerlingen van CLW actief op de werkvloer.”
“Jongelui kunnen in het CLW zowel terecht voor Duaal Leren als voor Leren en Werken. Beide systemen zijn gelijklopend. Alleen kan duaal leren pas vanaf de derde graad. Bij Leren en Werken zijn jongeren al welkom vanaf hun vijftiende. Los van dit onderscheid is CLW Oostende uitermate geschikt voor leerlingen die klaar zijn voor het werkveld en graag leren door te doen.”
“Onze school maakt deel uit van VTI Oostende, maar behoudt niettemin zijn eigenheid. Er is een eigen ingang ter hoogte van de Duivenhokstraat. Ook de speelplaats is apart. We delen de ateliers wel met het voltijds onderwijs. Om zo goed mogelijk de sfeer van een reële werkomgeving na te bootsen, spreken de leerlingen ons met de voornaam aan. Er is ook geen sprake van straffen, wel van goede afspraken.”
Doorverwezen
“Bij de start van het schooljaar waren er een honderdtal leerlingen. Door het specifieke karakter van de school stijgt dit in de loop van het jaar. Leerlingen worden dikwijls vanuit andere scholen richting CLW doorverwezen. Af en toe kunnen leerlingen definitief op hun stageplaats kunnen blijven. Het blijft vanzelfsprekend het einddoel hen zo goed mogelijk voor te bereiden op een job in de lijn van hun capaciteiten en interesseveld”, aldus coördinator Leen Van Craesbeek.