Begin deze week startte er in het VTI een groep leerlingen bij wie de diagnose autismespectrumstoornis (ASS) werd gesteld. Binnen het katholiek onderwijs in onze regio is de school uit de Stuiverstraat 108 de enige onderwijsinstelling met een degelijk aanbod.
“De betrokken jongeren volgen les in het eerste leerjaar van de eerste graad”, schetst directeur Ludo Viaene. “De tieners worden apart opgevangen. Momenteel volgen er zo al 7 leerlingen les in het VTI. Er is zeker nog plaats voor meer jongeren. Leerlingen met ASS moeten soms van heinde en verre moeten komen voor een school op hun maat. Het VTI hoopt met hun initiatief een lacune voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen in de regio op te vullen.”
“De opleidingsvorm voor jongeren met ASS heet OV4-type 9. De werking staat open voor leerlingen uit het reguliere onderwijs bij wie de diagnose autismespectrumstoornis het leren en schoollopen bemoeilijkt. Dit betekent dat die jongeren het lessenpakket van het gewoon secundair onderwijs aan kunnen. Daarbij wordt er bijzondere aandacht geschonken aan hun specifieke ondersteuningsnoden en onderwijsbehoeften.”
“De twee betrokken klassen uit het eerste jaar A en B-stroom worden ondergebracht in de gebouwen van het VTI Oostende. Daardoor kunnen er zowel leerlingen terecht die graag met hun handen werken als leerlingen bij wie de theorie primeert. De jongeren volgen les in kleine klasgroepen op een rustige locatie, bij gedreven leerkrachten. De kinderen maken gebruik van een afzonderlijke rustige speelplaats. Twee leerlingenbegeleiders staan mee in voor een passende begeleiding. Dit alles garandeert een auti-vriendelijke aanpak. In de eerste graad worden de lessen volledig apart gegeven. Vanaf de tweede graad volgt geleidelijke integratie binnen het traditionele onderwijs”, aldus nog directeur Ludo Viaene.
VTI Oostende werkt voor de organisatie van OV4-type 9 samen met Ter Strepe. Deze school voor Buitengewoon Secundair Onderwijs bevindt zich in Middelkerke.
OP DE FOTO:
We zien v.l.n.r. leerlingenbegeleider Emma Cleiren, leerkracht Isolde Goddemaer, leerlingenbegeleider Inge Vanzandweghe, coördinator OV4-type 9 Wim Vanhoutte, leerkracht Ursula Baelde en directeur Ludo Viaene.